Κυριακή 3 Μαρτίου 2013

ΠΑΛΙΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ

   Την Παρασκευή είχαμε μια ηλιόλουστη μέρα. Αποφασίσαμε να κάνουμε μια εκδρομούλα. Που αλλού θα πηγαίναμε παρά στα πάτρια εδάφη. Είχαμε αρκετό καιρό να δούμε τη μαμά μου και όλους τους υπόλοιπους συγγενείς. Ξεκινήσαμε λοιπόν και πήραμε το δρόμο για Δυτική Μακεδονία. Πήγαμε και πάλι από το δρόμο της Έδεσσας για να βγούμε πρώτα Πτολεμαϊδα και μετά να συνεχίσουμε για Κοζάνη.
     Η ατμόσφαιρα ήταν καθαρή και το έδαφος άρχισε να πρασινίζει. Λίγο μακρύτερα και γύρω-γύρω οι κορυφές των βουνών χιονισμένες.





 Τα φουγάρα από τα εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος μολύνουν την ατμόσφαιρα.
     


     Φθάσαμε στο χωριό του συζύγου και κάναμε την πρώτη στάση. Μπήκαμε στο σπίτι μας και αφού ξεκουραστήκαμε η σκέψη μου πήγε που αλλού; Στο διαγωνισμό της Ρένας. "ΑΓΑΠΗΜΈΝΑ ΠΑΛΙΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ" .
      Εδώ έχω και εγώ πολλά από αυτά. Είναι αντικείμενα από ένα αγροτικό σπίτι. Αντικείμενα με τα οποία έζησαν και μεγάλωσαν η οικογένεια του άντρα μου. Τα κρατήσαμε και τα έχουμε ενθύμια των γονιών και των παιδικών τους χρόνων.
      Αντικείμενα μέσα στο σπίτι
Ο μυστικός δείπνος είναι σαν βελούδο ύφασμα και το κορνίζωσα  εγώ όταν παντρεύτηκα .



Η γιαγιά είναι κεντημένη από μένα όταν ήμουν μαθήτρια στο Γυμνάσιο

φρουτιέρα της πεθεράς μου δεν ξέρω  πότε την αγόρασε

Λάμπα πετρελαίου. Μ' αυτήν έμαθε τα πρώτα του γράμματα ο άντρας μου

το εικονοστάσι της πεθεράς μου

Γκιούμι. Μ' αυτό φέρνανε το νερό από τη βρύση του χωριού. Το σκάλισμα έγινε  πολύ αργότερα





ξυλόγλυπτες εικόνες του παπα-Θανάση. Τις σκάλιζε με έναν σουγιά

Κιούπι. Μέσα εδώ φύλαγε η πεθερά μου τα τουρσιά για το χειμώνα.

σινί. Εδώ βάζαν τις πίτες για φήσιμο. Το σκάλισμα έγινε αργότερα

Σερβίτσιο της πεθεράς μου. ήταν το αγαπημένο της

Δίσκος χάλκινος  και μια καλημέρα

σ' αυτό το δοχείο χτυπούσαν το γάλα για να βγάλουν το βούτυρο. Είναι πύλινο.

Τα πιάτα τα αγόρασα από την Κομοτηνή το 1985 και το  Σταυρό από τον Παλιό Άγιο Παντελεήμονα  κοντά στον Πλαταμώνα.

΄Ενα ρώσσικο σαμοβάρ .Σ' αυτό κάνανε το τσάι. Είναι της αδερφής μου


Πύλινη κανάτα Ρωσίας της αδελφής μου


κουτάλια ασημένια έχουν χτυπημένο από πίσω το έτος κατασκευής τους 1940 Και αυτά της αδερφής μου.

Αντικείμενα αυλής

Σίδερο με κάρβουνα

πυροστιά

σάτσι. Έτσι το έλεγε η πεθερά μου. Παλιά όταν μαγείρευαν φαγητά φούρνου και πίτες βάζαν το ταψί πάνω στην πυροστιά το σκεπάζανε με το σάτσι  , βάζανε φωτιά από κάτω και γεμίζανε πυρωμένα κάρβουνα  το σκέπασμα . Το φαγητό ή η πίτα ψηνόταν πολύ καλά και το φαγητό ήταν νοστιμότατο.

Ρόδα από κάρο του πεθερού μου. Τώρα είναι φωτιστικό αυλής.

σβάρνα. το χρησιμοποιούσαν στο χωράφι 

αλέτρι για το όργωμα του χωραφιού. Μπροστά πήγαιναν τα ζώα  σέρνοντας το  και πίσω ο αγρότης  κρατούσε το αλέτρι.
 Αγαπητές γειτόνσσες σας κούρασα. Εδώ σταματώ και μ' αυτά παίρνω μέρος στο διαγωνισμό. Το ταξίδι μας συνεχίστηκε για Κοζάνη. Καλή σας νύχτα.



37 σχόλια:

  1. ΚΑΛΑ ΦΙΛΕΝΑΔΑ, ΔΕΝ ΑΦΗΣΕΣ ΤΙΠΟΤΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΤΟ ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ!!!!
    ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ΟΛΑ!!!!!!
    Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΑΣ ΣΤΑ ΠΑΤΡΙΑ ΕΔΑΦΗ , ΟΠΩΣ ΕΙΠΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΞ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΟΥ!!!
    ΦΙΛΑΚΙΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μπράβο θησαυροί.....
    Το ένα καλύτερο απ' το άλλο....
    Άξιζε το ταξιδάκι σας...
    Το απολαύσαμε κι εμείς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όταν τα μαζεύαμε δεν φανταζόμουν ότι θα τα παρουσίαζα κάποια μέρα σε όλες εσάς που μπορείτε και ξέρετε να εκτιμάτε όχι το παλιό αλλά το παραδοσιακό. Να είσαι καλά Φλώρα μου και σ΄ευχαριστώ που το απόλαυσες και σύ όλο αυτό.

      Διαγραφή
  3. Άλλοι το όνομα και άλλοι τη χάρη !!! Εγώ τουλάχιστον μένω μέσα, στα του σπιτιού και δεν κόβω βόλτες και έξω .... Τι να πω Γιούλα μου , με αφήνεις άναυδη ! Απροειδοποίητα δεν κάνουν τέτοιες αναρτήσεις ... προετοιμάζουν το κοινό ....Συγχωρεμένη όμως , λόγω αγάπης στα πατρογονικά κειμήλια και στη καλαισθησία να τα αναδείξεις !
    Μπράβο Γιουλάκι !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είναι απίστευτο με πόση χαρά δέχτηκες τις φωτογραφίες μου. Περιμένω να δω τι κράτησες και εσύ από το σπίτι σου στο χωριό. Φιλάκια

      Διαγραφή
  4. Δεν μας κούρασες καθόλου. Αντίθετα τα απολαύσαμε όόόόλα.
    Καλή εβδομάδα να έχεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χάρηκα που απολαύσατε αυτή μου την ανάρτηση. Νομίζω ότι όλα αυτά ξυπνούν σε πολλές από εμάς ωραίες αναμνήσεις

      Διαγραφή
  5. Πω πω!!!!!πόσα πράγματα!!!!!!όλα ένα και ένα!!!!δε χορταίνω να τα κοιτάζω!!!!!καλή σου μέρα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δέσποινά μου σ΄ευχαριστώ που άρεσαν και σε σένα οι φωτογραφίες μου. Καλό Σαββατοκύριακο

      Διαγραφή
  6. kali soy merath omorfh roda kala to skeythkes gia fwthstiko mprabw..... ola yperoxa filakia kali eydwmada kai dimioyrgikh......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στην αυλή υπάρχουν δύο τέτοια φωτιστικά και πραγματικά το βράδυ είναι πανέμορφα. Να είσαι καλά και καλό Σαββατοκύριακο

      Διαγραφή
  7. Υπέροχη συλλογή από αντικείμενα παλαιοτέρων εποχών, χάλκινα, πήλινα, από ξύλο, σιδερένια, ασημένια, κάλυψες όλη τη γκάμα! Πέρασε να δεις το πατάκι τελειωμένο http://e-crochet.blogspot.gr/2013/02/blog-post.html
    Πολλά φιλιά και περιμένω να ξαναβρεθούμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αννίτα μου ήμουν σίγουρη ότι θα σουν άρεσαν και σένα όλα αυτά που παρουσιάζω σ΄αυτή τη ανάρτηση.Χαίρομαι πολύ που τα έχω. Τα πατάκια σου είναι πραγματικά πολύ όμορφα. Σκέφτομαι όταν θα έχω λίγο χρόνο να το επιχειρήσω και εγώ. Φιλάκια

      Διαγραφή
  8. Καλημέρα Γιούλα!Πολύ όμορφη η βόλτα πού μάς πήγες!!Φοβερά κομμάτια!!Τό ένα πιό ωραίο από τό άλλο!!Καλή επιτυχία στόν διαγωνισμό τής Ρένας!!Καλή εβδομάδα!!Φιλάκια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για την παρέα που μου έκανες στη βόλτα μου στα πάτρια εδάφη, και για τα καλά σου λόγια γι' αυτή μου την ανάρτηση. Σου εύχομαι να έχεις ένα καλό Σαββατοκύριακο. Φιλάκια

      Διαγραφή
  9. Πολύ όμορφα όλα..όμορφο το ταξίδι με τα αγαπημένα παλιά αντικείμενα..κάποια πρώτη φορά τα βλέπω..εντύπωση μου έκανε η ρόδα/φωτιστικό και η σβάρνα...
    δεν ξαναείδα σβάρνα..γι αυτό λέμε τα πήρε σβάρνα όλα κι έφυγε; επειδή τα όργωνε /τα έπαιρνε όλα μαζί της η σβάρνα;
    καλή εβδομάδα.καλημέρα..καλή επιτυχία στο διαγωνισμό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δελφινάκι μου και για μένα πολλά από αυτά τα αντικείμενα μου ήταν εντελώς άγνωστα. Τα κράτησα όμως γιατί αγαπώ την ελληνική παράδοση και γιατί αυτά είναι τα παιδικά χρόνια του άντρα μου. Φιλάκια πολλά

      Διαγραφή
  10. Πολύ όμορφα όλα!!!Δεν ξέρω τι να πρωτοθαυμάσω!!!Λάτρεψα το κέντημα σου με τη γιαγιά και την κανάτα απο τη Ρωσία και με μεγάλη χαρά είδα και αντικείμενα που μου θύμησαν δικά μου, όπως η λάμπα,το σίδερο, η φρουτιέρα!Να είσαι πάντα καλά και να τα χαίρεσαι Γιούλα μου και καλή επιτυχία στον διαγωνισμό!!!Φιλάκια πολλά και καλή εβδομάδα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σπυριδούλα μου χαίρομαι που σου αρέσανε όλα αυτά . Όσο για το κέντημα είναι κεντημένο με βελονιά κομπλέν. Θυμάμαι τότε κεντούσαμε με τις ώρες γιατί δεν μας επέτρεπαν οι γονείς τις πολλές εξόδους. Πολλά φιλάκια και καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  11. Πολυ όμορφα όλα! Συνηδειτοποιώ ότι όλοι κρύβουμε κάποιους θησαυρούς στο σπίτι μας που πολλές φορές δεν τους δίνουμε καν σημασία μεχρι να μας τους θυμίσει κάποιο ερτέθισμα! Καλό βράδυ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Πραγματικά όλοι έχουμε κάποιους τέτοιους θησαυρούς στο σπίτι μας. Και μόνο που τους έχουμε σημαίνει ότι τους εκτιμάμε. αλλιώς θα τα πετούσαμε. Φιλάκια πολλά.

      Διαγραφή
  12. Πολυ ομορφα ολα αυτα που μας εδειξες Γιουλα!Φαινεται οτι και αλλα ατομα στην οικογενεια αγαπουν τα παλαια και τις αναμνησεις που κουβαλανε!Ποσα πραγματα μου θυμησες με τις φωτογραφιες σου! Ξερεις τι χαρα καναμε οταν ο μπαμπας εκανε σβαρνα και μας εβαζε επανω! Εμεις τα μικρα(καποτε ημασταν)το παιρναμε σαν παιχνιδι να κανουμε βολτες στο χωραφι και ο μπαμπας για να ειναι η σβαρνα βαρυτερη και να κανει καλυτερα την δουλεια,αλλα δεν κρατουσε για πολυ γιατι ημασταν πολυ...ησυχα παιδακια!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Η αλήθεια είναι ότι εγώ δεν έχω τέτοιες θύμησες. Όλα είναι του πεθερού μου και εγώ δεν είχα καμιά σχέση με αυτά. Μου αρέσουν όμως πολύ. θα ήθελα και άλλα πολλά όπως αργαλειό,αδράχτι,ανέμη αλλά για τέτοια ατύχησα. Η πεθερά μου τα είχε στο υπόγειο και όταν τα βγάλαμε το σαράκι τα είχε καταστρέψει όλα. Ας είναι. Δυστυχώς το ξύλο δεν έχει την αντοχή του σίδερου. Φιλάκια Μαρία μου

      Διαγραφή
  13. Καλώς σε βρίσκω Γιούλα. Τι θησαυρούς ανεκτίμητους έχεις. Τα θαύμασα όλα ,γιατί με αυτά μεγάλωσαν δικοί σου άνθρωποι και διατηρούνται από σένα φαντάζομαι , πολύ καλά.
    Και εγώ δεμένη με παλιά αντικείμενα , είναι ο θησαυρός της ψυχής μου.
    Χάρηκα που σε γνώρισα, καλό μήνα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες στο σπιτάκι μου Νικόλ.Χαίρομαι που σου άρεσαν τα αντικείμενα που έχω ως ενθύμια και χαίρομαι πολύ περισσότερο που και σύ θεωρείς ότι τέτοια αντικείμενα είναι ο θησαυρός της ψυχής. Να είσαι καλά και καλό Σαββατοκύριακο.

      Διαγραφή
  14. Α! τα δικά σου είναι πλέον τα πιο σπάνια..είναι θησαυροί όπως λέει και κάποια.,..θα τα φύλαγα κι εγώ σαν κόρη οφθαλμού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάποτε σκέφτηκα να κάνω πρόταση στο χωριό για δημιουργία λαογραφικού μουσείου. Μετά δεν ξέρω γιατί το άφησα και έτσι βρίσκονται ακόμη στα χέρια μας. Φιλάκια.

      Διαγραφή
  15. ΜΑΣ ΘΥΜΙΣΕ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΞΕΧΑΜΕΝΑ .....


    ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εύχομαι αυτά που ξύπνησα μέσα σας να είναι μόνο γλυκιές αναμνήσεις. Πολλά φιλάκια

      Διαγραφή
  16. Πω πω καλουδια πολυ ομορφα ολα!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Απολαυστική ανάρτηση με παλιά που έχουν το κάθε ένα την δική τους ιστορία και την δική τους ταυτότητα!!!τυχερή που κατέχεις αυτόν τον *θησαυρό*και πολύ συνετή που τον διατήρησες και δεν τον σκόρπισες σαν κάποια *άλλη*Πολλά φιλάκια και καλό σου Σαβ/κο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Είχα δεί τους όμορφους θησαυρούς σου από το κινητό μου και μετά ξεχάστηκα να περάσω να σου αφήσω σχόλιο. Είναι τόσο όμορφα όλα αυτά τα παλιά αντικείμενα !!!! Μπράβο σας που τα φυλάτε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ¨Εχουμε μείνει εκστατικές με την ανάρτησή σου, οι περισσότερες δεν έχουμε δεί παλιά αγροτικά εργαλεία......Μπράβο σου , δεν τα κράτησες απλά τα ανέδειξες όλα με τον καλλίτερο τρόπο !!! Η φρουτιέρα, το πιθάρι, το σινί, το γκεμπελέν κέντημα ....τα λατρέψαμε, η παλιά λάμπα πετρελαίου, τό σίδερο "βαποράκι", η ρόδα του κάρου-φωτιστικό , το σαμοβάρι, η ΚΑΛΗΜΕΡΑ, όλα αξιοθαύμαστα και υπέροχα !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Για τις ξυλόγλυπτες εικόνες, δεν έχουμε λόγια !!! Μοναδικές και ανεκτίμητες !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Πολύ όμορφα παλιά και αγαπημένα!!Πόσες αναμνήσεις μου ξύπνησες γλυκιά μου!! Καθ' ότι κι εγώ από χωριό, όλα τα αντικείμενά σου, βρισκόταν και στης γιαγιάς μου το σπίτι, δυστυχώς τώρα δεν υπάρχουν, δεν ξέρω καν τι έγιναν.Θα τα ψάξω πάντως γιατί τα αγαπώ κι εγώ!!Καλή σου Ανάσταση γλυκιά μου Γιούλα, Καλό Πάσχα σε όλη την οικογένειά σου!!Φιλάκια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Καλησπέρα και χρόνια πολλά! Πανέμορφοι όλοι οι μικροί θησαυροί που μας παρουσιάζεις. Έχω κάποια βραβεία για εσένα, αν θέλεις πέρασε από το σπιτάκι μου να τα παραλάβεις.Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σας ευχαριστώ για τα σχόλιά σας. Χαίρομαι όταν τα διαβάζω. Μου αρέσει περισσότερο να τρέχω στα σπιτάκια σας και να τα εξερευνώ. Δεν έχω χρόνο να απαντώ στην κάθε μία χωριστά